Témák, szempontok, kérdések a filmek adta impulzusok megbeszéléséhez
A Családban maradva filmek megtekintését követően lehetőség nyílik az ott minket ért benyomások megbeszélésére, melynek hozadéka lehet a felvetett témák személyes elmélyítése. Félrevezető út lehet, ha a látottakról mint filmélményről, vagy az elhangzottakról külső szemlélőként kezdünk beszélgetni (pl.: Szerintem milyen nehéz lehetett nekik… Igaza volt a férjenek/feleségnek abban, hogy….). Az élmények ilyen formán való kiventilálása megakadályozhatja, hogy azt vizsgáljuk meg, mi magunk mit gondolunk a felvetett problémákról. Az én kapcsolatomban az adott probléma hogyan jelenik meg? Sokat adhat, ha ránézünk arra, hogy ami megérintett, miért érintett meg minket, a párunkat? A közösségbe tovább víve az egyéni, majd a páros gondolkodás eredményét pedig gazdagíthatjuk egymást.
>>> LETÖLTHETŐ PDF DOKUMENTUM NYOMTATÁSHOZ <<<
I. A feldolgozás módja
A.) Egyéni-pár–csoport
A filmek után beszélgethetünk akár otthon a párunkkal akár közösségben. Ha az utóbbit választjuk, akkor is érdemes előbb a párok tagjainak egyénileg átgondolni a kérdéseket, majd ezt követően kettesben megbeszélni azt, és ezután a közösségben megosztani, amit lehet.
A feldolgozás módszertanához ajánlunk néhány szempontot:
1. Egyéni
Először egyedül nézzétek végig a kérdéseket, jegyzeteljetek, és utána beszéljétek meg. Természetesen a kérdésekre nem a párom helyett kell válaszoljak, hanem magam helyett. Magam fölött van hatalmam. Ha a kérdés rögtön nem érthető számodra, keress egy kulcsszót, ami megérint. Nincs jó vagy rossz válasz.
Érdemes leírni azt, amit gondolok, mert ezzel meg is szűröm, de meg is formálom a torlódó gondolataimat, melyek gyakran az érzések nyomát is magukon hordozzák. Amit leírok, azt nem is felejtem el olyan könnyen, akár amíg a másikat hallgatom, segíthet visszatalálni magamhoz. Ha közben meghaladtam (a beszélgetés folyama nem igényli), nem kell felolvasnom, de mégsem vész el.
2. Páros
Érdemes a páros beszélgetést úgy folytatni, hogy negyed órát te beszélj – és én NEM FOGOK KÖZBESZÓLNI, se a homlokomat ráncolni, vagy mutatni, hogy nem értek egyet, vagy nagyon is –, utána pedig én beszélek.
Joga van a páromnak azt mondani, érezni, amit. Nekem jogom van ezen meglepődni vagy örvendezni, de ne zavarjam meg őt! Itt válik fontossá, hogy leírtam az első gondolataimat, mert nem a másik beszédére, vallomására kell reagálnom, hanem az a fontos, hogy én is elmondjam, bennem mi fogalmazódott meg.
Kerüljétek a számonkérést, a kritikát és a minősítést. Beszéljetek magatokról, saját élményeitekről, mellőzzétek az általánosításokat.
Egymás kölcsönös meghallgatásában kérdésenként haladjatok.
3. Csoport
A csoportba a megosztandó, megosztható gondolatokat, felismeréseket visszük be, semmiképpen nem kiszolgáltatva a társamat. A diszkréció kettőnk között alapvető.
Többféle megosztás lehet a csoportban. Egyik az, hogy kiemelsz valamit az alapvető kérdések (válaszok) közül, ami a közösséget, csoportot gazdagíthatja.
A másik, ha a beszélgetésekre vonatkozó tapasztalatotokat, friss élményeteket, hangulatotokat osztod meg. A kettőt külön síkon kell kezelni. Ezt a csoportvezető moderálja.
Érdemes az adott témakörhöz tartozó kérdéseket elejétől végig átbeszélni, így járhattok be egy ívet. Ha közösségben dolgoztok, azután érdemes visszatérni a közös körbe, ha a pároknak lehetősége volt az összes kérdésen egyénileg és párban végigmenni.
B.) Hogyan válasszunk a kínálatból?
Ha a csoportvezető ismeri, kíséri a csoportot, ő is ajánlhat témaköröket, szempontokat. A témakörök, lehetőségek, ajánlások találhattok más témát is. Gyümölcsöző módszer, ha a film után cédulákra mindenki egyénileg (nem párokban!) fölírja azokat a kulcsszavakat, amelyek őt megérintették, vagy amelyekkel szeretne dolgozni. Ezeket csoportosítva kialakulhat a beszélgetés a tematikája. Ez alapján lehet választani a témakörökből, vagy megtalálható a csoport saját témája is. Ez utóbbi akár jobb is lehet, hiszen ez az ami számotokra most előtérben van.
Ha párban foglalkoztok az anyaggal, akkor is érdemes saját jegyzetet készíteni és a fentiekhez hasonlóan megtalálni, melyik témát válasszátok. Izgalmas játék lehet akár megkérdezni a párunkat, hogy szerinte én miket „kellett” felírjak – és fordítva.
II. Szempontok az érzések és gondolatok megosztásához
- Mindig a magam nevében beszéljek, a saját élményeimről egyes szám első személyben. Mellőzd az általánosításokat. (Pl.: „Az ember”, vagy „Általában”, vagy xy azt írja, mondja, hogy…)
- Ha az érzéseimről beszélek, fontos, hogy ezt tudatosítsam magamban is és a páromban is. Az érzéseimről csakis őszintén érdemes beszélni. Az érzéseim vannak, jogosak, és nem elnyomni kell azokat, hanem kezelhetővé tenni.
- A csoportban ne arra reagáljak, amit valaki mondott (pro vagy kontra) hanem jelezhetem, hogy ez vagy az a hozzászólás azt az érzést, gondolatot váltja ki belőlem, amit most meg szeretnék osztani.
- Nem szükséges a másik megszólalásnak függvényében megfogalmazni a sajátomat. (Pl.: Ezzel szemben én azt gondolom, hogy…) Elég lehet vagy akár több, ha csak mellé teszem a saját nézőpontomat. Nem kell minősíteni, viszonyt jelezni.
- Lehet, hogy előttem majdnem ugyanazt már elmondták, amit én is érzek, gondolok. Ettől még fontos, hogy én is elmondjam a magam szavaival. Nem érdemes azzal egyszerűsíteni, hogy: „egyetértek az előttem szólókkal” vagy „már mindet elmondtak előttem”.
- A csoportban sem egy kőbe vésendő igazság megfogalmazása a cél, hanem, hogy gazdagodjunk a mások (elsőre talán nem is érthető) szempontjai által. Ahogyan nekem jogom van a saját véleményemhez, bárkinek megvan a sajátjához. Az övé egy másik élet, egy másik, helyzet. Mindenki a saját székén ül.
- Füzet (írásbeliség) használata hasznos lehet, hogy vissza tudjak lapozni, keresni később is, ha újra fölmerül a kérdés, mert lehet, hogy azóta megváltozott a véleményem.
- Én akkor lehetek én, ha te te lehetsz.
Családban maradva I. – Ami van, annak szabad lennie
- Krízis, fájdalom
- Mikor élsz meg magányt a kapcsolatotokban? Mikor voltál nagyon magányos?
- Milyen érzések árasztottak el? Szorongás, düh, félelem vagy valami más? Írd le magadnak!
- Milyen érzések lehettek ekkor a társadban?
- Mi volt az akadálya annak, hogy egymás felé forduljatok, és együtt próbáljatok megoldását találni?
- Ki és/vagy mi segített kimozdítani a helyzetet a holtpontról, tisztábban látni? Mondhatod-e, hogy általában te kezdeményezel ilyenkor? Vagy inkább Ő?
- Egy konfliktus során milyen hiányosságokat éltél meg magaddal kapcsolatban, amik már ismerősek voltak, ismétlődtek?
- Milyen erősségeid mutatkoztak meg a helyzet megoldásában
- Hogyan érint, amikor nem vagy szinkronban a társaddal? Ledermedsz vagy aktívvá válsz?
- Hogyan hat ez a párodra?
- Mit tehetsz a helyzetért? Tudnál-e változtatni az ösztönös reakciódon?
- Mi az, amit a társad nem ért belőled?
- Ő tud róla? Te tudsz róla, hogy te mit nem értesz benne?
- Elvárhatom-e, hogy mindent értsen bennem a társam?
Családban maradva II. – Mindennapi döntés
- Igényeink, szükségleteink
- Melyek a számodra fontos közös igények a kapcsolatban? (pl.: közelség-távolság; kommunikáció; érdeklődési kör; életviteli szokások; stb.)
- Melyek azok az igényeid, melyek „speciálisak”?
- Mit éltél át, amikor a te igényidet nem vette figyelembe a társad?
- Meg tudtad fogalmazni a vágyaidat, igényeidet? Megértette a társad? (Ha nem tudtad megfogalmazni, miért nem? Más kultúra, szóhasználat, nem is gondoltam…)
- Konfliktuskezelési tapasztalataink
- Milyen visszatérő motívumai, fázisai vannak a konfliktusaitoknak, veszekedéseiteknek? Vannak-e tipikus témák, pillanatok, események, napszakok, amik kiváltják?
- Mik segítenek és mik azok, amik gátolnak a helyzet megoldásában?
- Milyen késztetés van benned ilyenkor? Pánikból fakadó aktivitás, bezárkózás, vagy…?
- Milyen helyzetekben érzed szükségét, hogy a párod melletted álljon, segítsen rajtad és megértsen? Mikor vágysz egyedül lenni inkább?
- Mit jelenthet az életemben, hogy nekem teremtett valakit az Isten? Van ilyen egyáltalán?
- Én hogyan alakítom a társamat? Hogyan éli ezt meg? Mi a mintám?
- Vannak-e pillanatok, mikor ő alakítana engem? Hogyan élem meg?
Családban maradva III. – Jobban szeretem, mint az igazamat
- Együtt vagy külön a nehézségben?
- Mit teszel, ha megoldhatatlan helyzetbe kerültök?
- Mit tesz a párod?
- Miben különbözik a két hozzáállás?
- A filmben látott pár tagjai külön-külön úton jutottak túl a gyász feldolgozásának egy-egy szakaszán.
- Mit gondolsz, tudtok-e külön-külön tenni közös problémátok megoldásáért? Meddig közös a probléma? Honnan tudom, hogy hol kezdődik a magánterülete(m)?
- Ha különbözőképpen keressük a megoldást, ez hogyan hátráltatja, és miben segíti a közös megoldás megkeresését?
- Tudok-e példát mondani arra, amikor „jobban szerettem a páromat, mint a saját igazamat”? Vagy, amikor ő szeretett engem jobban?
- Mi segített a filmben látott párnak a válást elkerülni? Mi volt a fordulópont, amiután vissza tudtak találni egymáshoz?
- Minket hogyan érintene?
- Mi volt számodra ez első, ami nagyon megragadott a másikban a kezdet kezdetén?
- Mikor volt az a pont, amikor végleg eldőlt benned, hogy azt szeretnéd, ő legyen életed párja? Elmondtad már neki? Fogalmazd meg most (akár újra)!
- Emlékszel-e, hogy mikor érezted, hogy anyává, apává váltál? Volt ilyen élményed többször is? Mikor „fogadtad örökbe” a (saját) gyerekedet?
- Volt-e olyan pillanat, amikor azt érezted, hogy elveszted a gyermekedet? Csak a halál vagy a betegség veheti el? Az életnek is oda tudod adni?
- Mi a gyermek(ek) szerepe a kapcsolatotokban? Mi marad, ha ők elmennek majd?
Családban maradva IV. – Vajon milyen virág lehet?
- Miként jelennek meg a női és férfi szerepek a kapcsolatotokban?
- Mi az, amin változtatni szeretnél ebben?
- Mi az, ami jól működik?
- Milyen különbségek vannak a gyermekneveléssel kapcsolatos nézeteitekben?
- Ezek a különbségek hogyan hatnak a gyerekekre? (Pl.: Hogyan használják ki a gyerekek? Hogyan élnek vissza vele?) Mi a gyökere annak, hogy bizonyos kérdésekben mindig engedek? Másokban pedig mindig úgy kell történnie a dolgoknak, ahogy én szeretném?
- Mi az, amiből túl sokat kap tőlem a gyerekem? Mi az, amiből túl keveset kap?
- A nevelési nehézségek hogyan hatnak a kapcsolatotokra?
- Felismertek-e az eredeti családotokból származó kommunikációs vagy egyéb mintákat, ami megterheli a kapcsolatotokat?
- Gondoltatok-e már arra, hogy külső segítséget kértek valamilyen nehézség megoldásában? Miért nehéz vagy könnyű ezt megtenni?
- Milyen szerepet kap a humor a kapcsolatotokban?
Családban maradva V. – Szabadon szeretve
- Mik azok az események, amik az összetartozásotokat jelzik, a kapcsolatotok történetében és a mindennapokban? Erősítenek-e ezek, vagy csak megszokásból vannak?
- Hogyan gyakorolnak hatást a kapcsolatotokra az előző fontos párkapcsolataid?
- Mit gondolsz az alábbi megállapításról? „Amit meg kell osszak a párommal az igaz kell, hogy legyen, de nem kell mindent megosszak vele, ami igaz.” Befolyásol-e, hogy erre mit válaszol a párom
- Megjelent-e már féltékenység valamilyen formában köztetek? (pl.: személy, idő, tevékenység, hobby, stb.)
- Voltak-e korábban olyan elvárásaid, illúzióid a kapcsolatotokat illetően, melyek megváltoztak benned? (pl.: Mert lényegtelenné váltak, teljesültek vagy reménytelenek…)
- Mi történt, mit éreztél, amikor azt élted meg, hogy kapcsolatotok törékeny és veszélyben van? Milyen tettekre, viselkedésre sarkallt ez a szorult helyzet?
- „Érzéseim pedig akkor is vannak, ha nem akarom.” Mit kezdjek velük? Vállalom az érzéseimet, vagy „majd megküzdök velük magam is”?
- Hol volt, az első lépés, amit nem tettem meg, mikor egy érzés el akart sodorni?
- Mi a különbség az érzés és a kísértés között?
- Kölcsönösen függtök egymástól? Függés vagy kötődés ez?
- Hogyan élitek meg a szabadságotokat a kapcsolatban?
- Mit tesztek külön-külön, kölcsönösen és közösen érte, hogy szabadnak érezzétek magatokat?
Írták:
- Dunainé Szűcs Katalin pár- és családterapeuta
- Orosz Balázs pár- és családterapeuta
- Zöldy Pál tréner, szociálpedagógus
Szerkesztette: