Logo
Faludi Film és Média
Phone 06-1/411-0825
Roadmovie // oktatási segédanyag

Roadmovie

magyar, 2007., r.: Hajósi Szabó Csilla, fsz.: Bánfalvi Eszter, Polgár Csaba

műfaja: kisjátékfilm, hossza: 24 perc

 

Tartalmi ismertető

Kisjátékfilm két fiatal, Eszter és Csaba baráti-szerelmi kapcsolatáról, szabadságról és kötöttségről. Eszter és Csaba – valószínűleg régi barátok – két spontán nyári napot töltenek a Balaton-felvidéken. Céltalanul autóznak, közben kiderül, hogy Eszter egy családos férfival tart viszonyt, aki két hete nem jelentkezett. Eszter arra kéri Csabát, hogy menjenek el a férfihez, hogy átadhasson neki egy levelet. Útjuk során kisebb kalandok érik őket: fürdenek egy bányatóban, kifogy a benzin az autóból, palacsintát sütnek a szabadban és rengeteget beszélgetnek. A levelet végül Csaba kézbesíti. Eszter megkönnyebbülni látszik, és egy pillanatra örömmel fogadja Csaba spontán közeledését. Miután Csaba találkozik barátnőjével – aki egy vasútállomáson vár rá –, útjaik különválnak, Eszter összezavarodva vág neki az előtte álló útnak.

A két, laza szerelmi kötöttségekkel rendelkező fiatal útkeresése, egymáshoz fűződő ambivalens viszonyuk a szabadság és kötöttség kérdését veti fel újra és újra. Eszter mélyponton van: egy családos férfi szeretője, aki nem tud neki folyamatos boldogságot nyújtani, viszont érzelmileg kötötté teszi. Csaba látszólag hűséges barátnőjéhez, de közben folyamatosan közeledik Eszterhez. Egymásból táplálkozó boldogságukat csak pillanatokra élik meg, ezért a kettejük között bujkáló románc inkább csak lehetőség marad. Viszonyuk valószínűleg éppen azért ilyen harmonikus és természetes, mert semmi kötöttség, elvárás nem terheli, csak az egymás iránt érzett bizalom és ki nem mondott szeretet.

 

 

Címkefelhő

Szeretet; Barátság; Bizalom; Szerelem; Döntés; Empátia; Szabadság; Őszinteség; Vágyak; Kisjátékfilm; Hűség; Magány

 

Korosztályi ajánlás

14 év felett (a csoport érettségétől függően)

 

Háttér-információk

A roadmovie a filmművészet egyik műfaja, melyben a szereplők a film egészében vagy egy részében hosszú utazáson vesznek részt, helyről helyre vándorolnak. Az út célja sokszor a szabadságvágy, vagy egy álom keresése. A szereplők legtöbbször saját kérdéseikre keresik a választ, vagy éppen menekülnek önmaguk elől.

A rendező a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója volt a film készítése idején. Azóta nevét megváltoztatta, Szabó Szonja néven készíti filmjeit.

 

Formanyelvi megjegyzések

A film tökéletesen megfelel a címében is jelölt műfaji követelményeknek: a főhős élete pillanatnyilag legfontosabb kérdéseire keresi a választ, az út során saját korábbi döntéseivel szembesül. Az utazás, úton levés jelképesen sűríti magában a két fiatal útkeresését. Az autózás célja az elején meghatározatlan, csak később kéri meg Eszter Csabát, hogy vigyék el a levelet szerelmének. A másik cél, hogy Csaba találkozzon a barátnőjével, csak ezután merül fel. A film Eszter céltalannak tűnő vezetésével ér véget. Az utolsó képsor részben a lány zaklatott lelkiállapotát fejezi ki (képileg nagyon találóan), vagy esetleg valami újnak a kezdetét jelentheti. Nyitott a film befejezése, a néző a saját tapasztalatai, elvárásai mentén döntheti el, hová tart a főhős. Ezt erősíti a film utolsó mondata, Csaba kérdése: „Hová mész?”, amire nem kapunk választ.

A film elején Eszter rosszul lesz. Hányása utalhat esetleges terhességére, bár ezt semmi nem erősíti meg később a filmben. (Ha gyermeket vár, valószínűleg ezt közli szerelmével a levélben.) Rosszulléte értelmezhető pusztán zaklatott lelkiállapotnak kivetüléseként is.

A film egésze a szeretet különböző formáit érinti. Kettejük kezdődő viszonya alapvetően baráti, amit Csaba könnyed önfeláldozása (nyitott barátja problémáira, elmegy benzinért, kézbesíti a levelet) és spontán ötletei (fürdőzés, palacsintasütés) jellemeznek. Eszter az út során csak őszinteséget és bizalmat tud nyújtani a fiúnak, végig saját problémájával van elfoglalva, segítségre szorul. Csaba viselkedése talán nem önzetlen: szinte végig célozgat, amikor Eszter szerelmi élete kerül szóba („nem létező pasid”, „love is in the air”, „nem úgy működik, mint én (a szexben)”, „ha engem szeretnél, boldoggá is tehetnél” (dal), egészen addig, amíg a felszabadult lányt megcsókolja. Szándékának komolysága nem meghatározható. Kettejük különös összetartozását erősíti, hogy szinte ugyanolyan ruhát viselnek.

A szeretet egy másik formájára csak utal a film: Eszter kiszolgáltatott szeretői viszonya, amiben a család említése szinte fájdalmat okoz számára. Csaba viszonya barátnőjéhez – amibe láthatóan belefér egy pillanatnyi hűtlenség és hazugság – mintha a megszokásra épülne.

Fontos téma kettejük között a szabadság és kötöttség, valamint az azzal járó felelősség is. Eszter szerelme családos ember, ezért nem tud azon a szabadságfokon Eszter partnere lenni, ahogy Csaba képes erre. Ezzel Esztert is megköti, aki érezhetően belegabalyodott ebbe a viszonyba, ezért vágyik mindenre, ami valahogy a szabadság felé sodorja (a levél átadása mint lezáró, esetleg szakító gesztus, az autó tetején való utazás vágya, a homokba ugrálás). Eszter még a film végén sem tud felszabadulni, érezhetően felzaklatja Csaba barátnőjének jelenléte is. Ezzel szemben Csaba minden megnyilvánulása szabadságot áraszt: könnyedén hoz spontán döntéseket, nem nyomasztja az idő (barátnőjével való találkozójukat le is késik), a komfort hiánya. Szabadságfoka jelképesen is megjelenik: a szavak szintjén a tengerhez viszi Esztert (a tenger általában a szabadság szimbólumaként jelenik meg a művészetben), a lány helyett teljesíti be Eszter szabadságvágyát azzal, hogy felmászik az autó tetejére.

 

Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések

A filmet – mivel elég hosszú – egy tanórában csak egyszer lehet megnézni a tanulókkal.

 

A megnézés előtti beszélgetéshez javasolt felvezető kérdések a csoport érettségétől függően:

Írjon mindenki fogalmakat az alábbi kérdések mentén egy lapra:

(A tanórai időkeret szűkössége miatt esetleg házi feladatként is kaphatják ezt a diákok, így már válaszaikkal érkeznek az órára.)

  • Neked mi jelent a szabadság?
  • Szerinted miért van szüksége az embereknek a szabadságra?
  • Lehet az ember szabad akkor is, ha szerelmes?
  • Milyen kötöttséggel és szabadsággal jár egy igazi párkapcsolat?
  • Mit jelent a hűség?

Vagy:

  • Szerinted mik a legfontosabb értékek, amiket egy baráttól elvárhatsz?
  • Mitől válik egy haver igazi baráttá?
  • Mikor hívhatjuk két ember viszonyát inkább szerelemnek, mint barátságnak?

 

A film megnézése után vegyük újra szemügyre a leírt fogalmakat. Adjunk időt, hogy aki úgy érzi, kiegészítse vagy kihúzzon valamit a listájáról. Csak a változtatásokra kérdezzünk rá:

– Miért tartottad fontosnak kiegészíteni?

– Miért tartottad fontosnak kihúzni a fogalmak közül?

 

Értelmezzük a látottakat:

  • Szerinted Eszter mennyire szabad és mennyire kötött?
  • Írj néhány soros levelet Eszternek. Adj tanácsot, mit tegyen, mibe kapaszkodjon.

 

Néhány változatot olvassunk fel az önként jelentkezők levelei közül, és beszéljük meg.

 

 

Hírfolyam