iráni, 2014, r.: Farnoush Abedi
műfaja: animációs film, hossza: 10 perc
Tartalmi ismertető
Egy idős ember fiával él egy szerény tanyán. A fiú el akarná adni a birtokot, de az apa nem hajlandó szabadulni tőle. Nézetkülönbségük feloldhatatlan konfliktussá válik, amely csak életáldozat árán oldható fel.
A megtekintéshez szükséges jelszó:
Faludi
Címkefelhő
Áldozat, Az élet értelme, Család; Döntés; Elmúlás; Harag; Magány; Gyermek - szülő kapcsolat; Öregkor, Örökség, Hűség; Eutanázia; Nosztalgia; Természet; Apa-fiú kapcsolat
Korosztályi ajánlás
14 felett
Háttér-információk
Az öreg fa a Faludi Akadémia Filmszemléjére érkezett 2014-ben. Ebben az évben szerelem jeligére várták a filmeket a szervezők. Mivel a szerelem angol nyelvű megfelelője – love – egyaránt utal a szerelemre és a szeretetre, érdemes az utóbbi értelmezésből kiindulva is megközelíteni a filmet. Milyen a viszonyunk a tárgyi környezetünkhöz? Van-e olyan tárgy, amelytől nehezen válunk meg? Milyen viszonyban áll egymáshoz képest a ragaszkodás és a szeretet?
Formanyelvi megjegyzések
A két dimenziós animációs technikával készült film valószínűleg fényképek alapján, kézi rajzzal nyerte el végső formáját. Az öreg fa képi világának meghatározó eleme az optikai szűrő használata. Ezzel olyan textúrát kap a kép, amely nemcsak hangulatfestő (elégikus hangulat) funkcióval bír, hanem a film ezáltal felidézi a vadnyugati mozik kliséit. A technikai megoldás mellett ez utóbbira játszik rá a beállítások – például a nagytotálok és a közeliek – használata. (Lásd például a 03-as képet, vagy a filmben a felvezető képsorokban, például 00.29-nél.) Ha ez a hatásmechanizmus bővebben érdekli a diákokat, érdemes egy westernfilmet is levetíteni, és annak vágásrendjén bemutatni, hogyan válik ez a műfaj akkor is felismerhetővé, ha az öltözékekben, díszletben, vagyis külsőségeket tekintve az adott film éppen nem az amerikai vadnyugat világában játszódik.
– Magyar példa: Hajdu Szabolcs Délibáb című, 2014-ben bemutatott drámája például társadalmi dráma, és nem western, beállításait tekintve mégis ez utóbbi műfaj elemeit idézi.
– Klasszikus westernfilmek: Volt egyszer egy vadnyugat (r.: Sergi Leone, 1974), Egy maréknyi dollárért (r.: Sergio Leone, 1964), A hét mesterlövész (r.: John Sturges, 1960), El Dorado (r.: Howard Hawks, 1966). Újabb kori westernek: A félszemű (r.: Ethan és Joel Coen), Nem vénnek való vidék (r.: Ethan és Joel Coen, 2007), Django elszabadul (r.: Quentin Tarantino, 2012)
Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések
A film vetítése előtti indítókérdés, melyet a diákok egyéni munkában egy papírra felírnak, melyet sem a film előtt, sem utána nem kell, hogy megmutassanak egymásnak.
A film vetítése után az alábbi kérdések mentén beszélgethetünk:
Párokra, triádokra osztva a csoportot bensőségesebb témákat is javasolhatunk: