magyar, 2004, r: Vépy Zoltán Csaba
sz.: Bódi Lali, Magyar Zsófia, Fejes Zsolt
műfaja: kisjátékfilm, hossza: 8 perc
Tartalmi ismertető
Egy hétéves forma kisfiú játszik a függőfolyosós bérház belső udvarán. A negyedik emeletről engedi útjára ejtőernyős játékkatonáját. Közben édesanyja épp az imént elvégzett terhességi teszt eredményét várja, apja pedig dohányozva támasztja a korlátot. Ruházatukból és szavaikból ítélve szegény, egyszerű emberek. A kisfiú nehezményezi, hogy az ejtőernyőt mindig kifordítja a szél, mire apja azt tanácsolja, kerítsen rá valami nehezéket. A kisfiú egy kulcscsomót talál az előszobában, amelyet egy csecsemő fényképe díszít, és az ejtőernyős mellé erősíti. A terhességi tesztről hamar kiderül, hogy pozitív az eredménye, aminek az anyuka egyáltalán nem örül, sőt. Az apa azt javasolja, hogy ha a következő alkalommal valamelyik pocsolyában landol az ejtőernyős, tartsák meg a gyermeket. A nehezéknek hála, az ejtőernyő ezúttal zuhanásszerűen teszi meg a négy emeletnyi távolságot. És egy pocsolyába érkezik. Az apa mintha örülne, az anya viszont ingerülten veszi ezt tudomásul. Elhagyják a körfolyosót. Az udvaron egyedül maradt kisfiú előbb mintha egy óriást látna a kapu opálüvegén keresztül, aztán a szél belekap a „sorsdöntő” nehezékkel ellátott ejtőernyőbe, és könnyedén a magasba emeli.
Címkefelhő
Fogantatás; Abortusz; Döntés; Gyermeki nézőpont; Nyomor; Sors; Gondviselés; Csoda; Objektív és szubjektív; Istenkép; Beavatás; Kisjátékfilm
Korosztályi ajánlás
14 év fölöttieknek (a csoport szellemi érettségétől függően)
Háttér-információk
A cím megértéséhez érdemes tisztázni, mit jelent ez „első áldozás” alapesetben, mint katolikus vallás egyik beavató szentsége.
Az alkotó szándékosan kis kezdőbetűvel írja a film címét, ezzel jelezvén, hogy nem pontosan az eredeti értelmében használja azt.
Formanyelvi megjegyzések
A film írója-rendezője úgy nevezett „amatőr filmes”-ként kezdete pályáját. Az analóg filmnyersanyagra való filmkészítés időszakában a nagy nyersanyaggyártó cégek kifejezetten amatőr felhasználásra is készítettek nyersanyagot. A felvétel tehát nem mágnesszalagra vagy más elektronikus eszközre történik, hanem a filmes fényképezőgépekhez hasonlóan filmszalagra exponálja a kamera a filmkockákat. Ennek egyik formája a „Super 8”-as formátum volt (a filmszalag szélessége 8 mm), amelyhez könnyen kezelhető kis méretű kamerákat, otthon is üzembe helyezhető előhívó berendezést, vágóprést és különböző vetítőgépeket is fejlesztettek. Az „első áldozás” ezzel a filmkészítési technikával készült, és ez meghatározza az esztétikáját is. Sok életlenség, kézi kamerázás, szemcsés, itt-ott piszokfoltos képfelület, elszíneződött vagy kifakult színű képsorok, hosszabb beállítások, szokatlan kamerapozíciók, szabálytalanul komponált (dekomponált) képek jellemzik. Filmtörténeti szempontból erénynek tekinthető, hogy az amatőr filmesek mindig is nagyobb szabadsággal kezelték a filmes anyagot és eszközparkot, mint a profik, így jó esetben nagyobb fokú hitelességet, közvetlenséget, érzékiséget, összetettebb képi gondolkodásmódot tudtak elérni, ahogy ezen a filmen is tetten érhető.
A vizsgált film egy lényegi dramaturgiai pontján az addig objektíven működő kamera (amikor minden történést kívülről látunk, a szereplőktől független nézőpontból) erősen szubjektívvá válik, és határozottan valamelyik szereplő nézőpontjából tekint a világra. A film ezzel a tudatos filmnyelvi eszközzel még arra a „csodára” is képes, hogy élővé változtassa az élettelent.
Módszertani ajánlás a filmhez, indító kérdések
Vetítés előtt érdemes csoporttal a fenti formátumra vonatkozó alapinformációkat tisztázni.
A kérdések megbeszélése után érdemes újra (akár egy más alkalommal) megtekinteni a filmet, és a kulcsfontosságú gondolati elemeket a vetítés során pontosítani, tudatosítani, megerősíteni, kiemelni.